
E-health succesvol implementeren
E-health succesvol implementeren, hoe doe je dat? Nu zijn er veel verschillende soorten e-health. Wij houden ons in dit artikel bezig met het implementeren van software oplossingen in de zorgpraktijk. Met e-health kan de gezondheidszorg toegankelijk en betaalbaar blijven. Maar hoe kan je e-health succesvol implementeren? Wij delen een aantal tips. Tips voor e-health succesvol […]

De vragenlijst kwartaalcontrole diabetes is vrij lang en de POH heeft vaak het gevoel niet voldoende tijd te hebben voor de patiënt. Wij delen een aantal tips om efficiënter te werken bij de kwartaalcontrole diabetes, zodat je meer tijd hebt voor de patiënt. Kwartaalcontrole diabetes Wij horen vaak dat patiënten de afspraak voor de kwartaalcontrole […]

Als huisarts maak je veel gebruik van vragenlijsten. In sommige gevallen kan de patiënt de vragenlijst zelf invullen, zodat je daarna samen de resultaten kan doornemen. Online vragenlijsten voor huisartsen zijn dan handig, zeker als je de resultaten direct in je HIS hebt staan. Health Communicator biedt deze mogelijkheden. Health Communicator is een online vragenlijstensysteem, […]

Je wilt onderzoek doen onder een meertalige populatie. Daarvoor heb je een systeem nodig waarin je vragenlijsten in meerdere talen kan zetten. Wij bieden deze oplossing! Het doen van onderzoek onder een meertalige populatie is niet altijd even makkelijk. Je wilt dat de ondervraagden de vragen goed begrijpen. Vaak wordt daarom gebruik gemaakt van tolken. […]

Hoe kan je anderstalige patiënten goed helpen? En hoe zorg je ervoor dat patiënten met een migratieachtergrond zich in hun eigen taal kunnen voorbereiden op het gesprek met de arts? Daarvoor ontwikkelde de Universiteit van Amsterdam, samen met Pharos, de Gesprekspartner. Een online tool voor kankerpatiënten met een migratieachtergrond. De online tool voor kankerpatiënten met […]

Heb je vragenlijsten voor anderstaligen nodig of zoek je een tool om vragenlijsten in te zetten? Wij delen onze mogelijkheden op dit gebied! Nedtalk is sinds 2011 gespecialiseerd in het maken en toepassen van vragenlijsten voor anderstaligen. Wij delen wat er mogelijk is met de vragenlijsten. Vragenlijsten voor anderstaligen in de zorg Het online vragenlijsten […]

De hoeveelheid no-show verminderen met een afspraakreminder, hoe doe je dat? Wij delen tips! “Jaarlijks komen in het ziekenhuis circa 7.500 patiënten hun afspraak niet na. Naast de jaarlijkse kosten zorgt dit ook langere wachttijden en inefficiënte tijdsbesteding van zorgverleners, aldus Zorgvisie.” Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom mensen niet komen opdagen bij […]

Betere communicatie met anderstaligen in de zorg, is dat niet wat iedere hulpverlener wil? Wij delen daarvoor een aantal tips! Een patiënt komt de spreekkamer binnen, gevolgd door zijn tolk. Althans, de huisarts ging er vanuit dat het om een tolk ging aangezien de man wat Nederlands sprak. De patiënt had last van pijn op […]

Het alternatief voor de tolkentelefoon
De tolkentelefoon is een manier waarop je een anderstalige patiënt beter kan begrijpen. Maar de tolkentelefoon heeft ook nadelen, zo duurt het soms even voordat je een tolk aan de lijn hebt. Zeker als je maar een korte vraag hebt is dat zonde. Is er een alternatief voor de tolkentelefoon? Wij geven tips! Het blijkt […]

Het is voor een zorgverlener niet altijd gemakkelijk om de klachten van de anderstalige patiënt goed in te schatten. Vanwege de taalbarrière is er vaak sprake van miscommunicatie. Wij geven een aantal tips om anderstalige patiënten beter te begrijpen. Uit onderzoek blijkt dat artsen drie keer vaker behoefte aan de inzet van professionele tolken dan […]