Buiksloterweg 99, 1031 CJ, Amsterdam020 – 233 9042 Ma - Vrij: 07:00 - 17:00 /

Actueel

afspraakreminder

De afspraakreminder succesvol inzetten als zorgverlener

De hoeveelheid no-show verminderen met een afspraakreminder, hoe doe je dat? Wij delen tips! “Jaarlijks komen in het ziekenhuis circa 7.500 patiënten hun afspraak niet na. Naast de jaarlijkse kosten zorgt dit ook langere wachttijden en inefficiënte tijdsbesteding van zorgverleners, aldus Zorgvisie.” Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom mensen niet komen opdagen bij […]

betere communicatie met anderstaligen in de zorg

Betere communicatie met anderstaligen in de zorg

Betere communicatie met anderstaligen in de zorg, is dat niet wat iedere hulpverlener wil? Wij delen daarvoor een aantal tips! Een patiënt komt de spreekkamer binnen, gevolgd door zijn tolk. Althans, de huisarts ging er vanuit dat het om een tolk ging aangezien de man wat Nederlands sprak. De patiënt had last van pijn op […]

alternatief voor de tolkentelefoon

Het alternatief voor de tolkentelefoon

De tolkentelefoon is een manier waarop je een anderstalige patiënt beter kan begrijpen. Maar de tolkentelefoon heeft ook nadelen, zo duurt het soms even voordat je een tolk aan de lijn hebt. Zeker als je maar een korte vraag hebt is dat zonde. Is er een alternatief voor de tolkentelefoon? Wij geven tips! Het blijkt […]

reduceer de werkdruk

Reduceer de werkdruk met de praktijkwebsite

Reduceer de werkdruk met je praktijkwebsite, kan dat? Wij leggen uit hoe je dat doet! De werkdruk in de huisartsenpraktijk loopt vaak hoog op blijkt uit onderzoek van de Landelijke Huisartsen Vereniging. Maar liefst tweederde van de huisartsen vindt de werkdruk te hoog. 65 procent van de artsen krijgt de noodzakelijke werkzaamheden niet af in […]

no-show verminderen huisarts

No-show verminderen als zorgverlener

No-show verminderen als zorgverlener: hoe doe je dat? Wij geven een aantal tips. Studenten van de Universiteit Twente deden onderzoek naar het verband tussen patiënt- en zorgkarakteristieken en redenen tot no-show. Uit het onderzoek komen een aantal bijzonderheden en aanbevelingen naar voren. De redenen voor no-show die naar voren kwamen uit de enquête waren vooral: […]

meer nieuwe patiënten via de praktijkwebsite

Meer nieuwe patiënten via de praktijkwebsite

Meer nieuwe patiënten krijgen via de praktijkwebsite, kan dat? Ja zeggen wij! In deze blog leggen wij uit hoe dat werkt en hoe wij u kunnen helpen. Er zijn meerdere situaties waarin je als huisarts of huisartsenpraktijk meer nieuwe patiënten wilt. Omdat je net begonnen bent of omdat er ruimte is voor nieuwe patiënten. Een […]

e-consult declareren

E-consult declareren, hoe werkt dat?

Het is voor een huisarts mogelijk om een e-consult te declareren. Dit blijkt zelfs sneller mogelijk dan huisartsen denken! Skipr kwam in februari 2018 met het bericht dat huisartsen niet voldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden om een e-consult te declareren. Dit volgde uit een Actieagenda, na initiatief van NICTIZ. E-consult declareren Uit […]

e-health voor anderstalige patiënten

E-health voor anderstalige patiënten

E-health is het inzetten van technologie om de gezondheidszorg of de gezondheid te ondersteunen. Bestaat er ook e-health voor anderstalige patiënten? In dit artikel beantwoorden wij die vraag. Uit dit artikel blijkt dat alleen een tolk inzetten vaak niet genoeg is om een anderstalige patiënt goed te helpen. Tijdens het consult is het de taak […]

Onderzoeksresultaten gepresenteerd tijdens het NVPO congres 2018

Op vrijdag 16 maart 2018 vond het 24e congres van de Nederlandse Vereniging voor Psychosociale Oncologie (NVPO) plaats in Hogeschool Domstad te Utrecht. Tijdens dit congres werden de eerste resultaten gepresenteerd van het promotieonderzoek “De Health Communicator: systematische ontwikkeling van een digitale tool voor het overbruggen van taal- en culturele barrières tussen oudere migrantenpatiënten met kanker en […]