Buiksloterweg 99, 1031 CJ, Amsterdam020 – 233 9042 Ma - Vrij: 07:00 - 17:00 /

Actueel

De afspraakreminder succesvol inzetten als zorgverlener

De hoeveelheid no-show verminderen met een afspraakreminder, hoe doe je dat? Wij delen tips!

“Jaarlijks komen in het ziekenhuis circa 7.500 patiënten hun afspraak niet na. Naast de jaarlijkse kosten zorgt dit ook langere wachttijden en inefficiënte tijdsbesteding van zorgverleners, aldus Zorgvisie.”

Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom mensen niet komen opdagen bij hun afspraak. Zo kan het zijn dat de patiënt de afspraak is vergeten, of de klachten zijn over waardoor de patiënt niet meer langs hoeft te komen. Maar het is ook mogelijk dat de patiënt geen vervoer heeft naar de praktijk of het ziekenhuis of hij is bang voor de behandeling.

Hoe dring je het aantal niet nagekomen afspraken terug? Wij delen tips voor het inzetten van de afspraakreminder.

Hoe en wanneer zet je de afspraakreminder in?

Patiënten niet komen opdagen, daar heeft de zorgsector helaas veel mee te maken. En dat is zonde, want in die tijd had de hulpverlener ook een andere patiënt kunnen zien. Wij deelden eerder onze tips om de hoeveelheid no-show te verminderen. In dit artikel delen wij hoe je de afspraakreminder succesvol inzet.

Afspraakbevestiging

Voor een succesvolle afspraakreminder begint het proces eigenlijk al bij het maken van de afspraak. Zorg ervoor dat de patiënt deze niet op een blaadje in zijn jaszak heeft staan, maar dat de afspraak in de telefoon komt te staan!

Stuur voor de zekerheid direct een afspraakbevestiging, het liefst met een link zodat de patiënt de afspraak direct in zijn (online) agenda kan zetten.

Tijdig

Verstuur de patiënt een afspraakreminder, ruim op tijd voor de afspraak. Bijvoorbeeld 24 of 48 uur van te voren.

Zet in deze SMS of e-mail ook een optie om de afspraak te wijzigen of af te zeggen, het liefst met één druk op de knop. Op deze manier is het voor de patiënt zo makkelijk mogelijk om aan te geven dat hij niet komt naar de afspraak.

Ouderen

Sommige ouderen moeten vervoer regelen om naar de afspraak te komen. Daarom is het belangrijk dat zij ruim op tijd worden geïnformeerd over de komende afspraak. Mochten zij deze vergeten zijn dan hebben ze nog even om het vervoer alsnog te regelen.

Anderstaligen

Bij anderstaligen kan het zijn dat het sturen van een Nederlandse afspraakreminder niet zoveel zin heeft. Daarom hebben wij een meertalige reminder ontwikkeld: de patiënt ontvangt de reminder (en eventueel de afspraakbevestiging) in zijn eigen taal.

Wilt u een (online) demo van de afspraakmodule? Neem contact op!

Deel dit bericht